Geef je zeilmaat een abonnement en ontvang zelf een cadeau

Geef je zeilmaat een abonnement
en ontvang zelf een cadeau

Zelf hout lamineren

Dunne lagen hout verlijmen voor een helmstok of gaffel

Dit artikel is gepubliceerd in

In de vorige Spiegel bespraken we hoe je hout in een ronding krijgt met de methode van het branden. Omdat in de bocht gegroeide eiken krommers moeilijk verkrijgbaar zijn, zal er vaak moeten worden gestoomd of gelamineerd. Bij het lamineren lijmen we verschillende dunne laagjes hout op elkaar in de vereiste bocht; het stomen bespreken we in het volgende nummer.

We gaan aan de slag met lamineren met het voorbeeld van een gaffel. Op een gegeven moment zal immers de gaffel van het grootzeil moeten worden vervangen, als gevolg van bijvoorbeeld inge- waterde plekken bij eindbeslag of piekbeslag. Soms is ook de klauw helemaal aan vervanging toe. Het is handig als je de oude gaffel nog hebt bewaard, dan kun je hiermee een mal maken voor de nieuwe gaffel. Op de foto is goed te zien hoe je met zware stukken hout, de juiste vorm van de gaffel op een werkbank uit zet. Zorg wel voor voldoende folie tussen de te lijmen nieuwe gaffel en de ondergrond, anders zit de werkbank blijvend aan de nieuwe gaffel vast…

Vervolgens worden acht delen essen gezaagd. Het is verstandig om de eerste plank tegen de mal te buigen om te controleren of hij niet te stug is. Is dat wel het geval dan moet er een millimeter af op de vandiktebank. Soms komt het voor dat je toch te dikke deeltjes hebt om in de gewenste ronding te kunnen lamineren. Dan kan je een combinatie toepassen van stomen en lamineren. Eerst stoom en buig je het pakket deeltjes in de door jou gemaakte mal. Deze delen laat je dan goed drogen en uiteindelijk kan je ze in de juiste vorm verlijmen. De ronding van deze gaffel is niet zo extreem, dat dit een probleem geeft bij deze dikte van de gebruikte deeltjes. Als alle delen zijn gezaagd en goed afgestoft, komt de keuze voor de lijm aan bod.

Welke lijm 

Je kunt de polyurethaanlijm 2K Expert van Bison gebruiken. De lijmverbinding is prima, maar als je later schroeven in de gelijmde delen wil draaien, dan moet je goed voorboren, want de lijm wordt keihard en je rvs-schroeven knappen gemakkelijk als je toevallig in de lijmnaad schroeft. Ook de 0819 kozijnlijm van Frencken geeft goede resultaten.

Is het te verwerken hout goed droog, dus circa 12 procent relatieve vochtigheid, dan kun je ook prima lijmen met epoxyhars, bijvoorbeeld van De IJssel. Steeds meer jachtbouwers en amateurs gebruiken Jowat-Faser PUR® die Ivor van Klink al vele jaren gebruikt en die sinds mijn artikel door veel meer lezers wordt gebruikt, vooral als er spanten moeten worden gelamineerd. Het is een voegen vullende, vezel versterkte, 1-componentenlijm, die onder invloed van de hout- of luchtvochtigheid uithardt. Omdat het een bruislijm is moet je na het lijmen alles wel goed na bewerken. Het voordeel is dat de lijm een beetje flexibel blijft, dus de verbinding kan tegen een stootje! (Let op: deze lijm is niet geschikt voor het verlijmen van Larikshout.)

Benieuwd naar de rest van het verhaal?

Spiegel der Zeilvaart 05/2022

Bestel en lees verder ›

© Spiegel der Zeilvaart 2021 | Privacybeleid | Voorwaarden | KVK: 56569599 | BTW: NL001796638837 | Bank: NL54RABO 0326 3406 45

Ontwerp en onderhoud door MKB Watersport