Teakdek

Zo voer je zelf reparaties uit

Dit artikel is gepubliceerd in

Veel jachten zijn voorzien van een teakhouten dek met gerubberde naden. Na verloop van tijd kan het nodig zijn om stukken losliggende naden te vervangen, of om zelfs het teak helemaal te vervangen. Samen met Frank Brouwer willen we u wegwijs maken in het doolhof van vragen en uitdagingen rondom deze materie.

Als een teakhouten dek nieuw is, dan ziet het er schitterend uit. Na verloop van tijd wordt het grijs en als het niet goed afwatert, zelfs groen. Er zijn talloze schoonmaakmiddelen voor teak dekken in de handel. Echter, het beste is het om een dek met een zachte borstel en een sopje van groene zeep schoon te maken. Maak daarbij ronddraaiende bewegingen en borstel zo min mogelijk in de lengterichting van de houtnerf. Ik zag onlangs een booteigenaar met een rvs schuurspons in de lengterichting van het teakhout schuren. Dan is het duidelijk dat je later problemen krijgt.
Als het goed is, dan is het gebruikte teakhout kwartiers gezaagd en loop je op de harde nerf. Indien er dosse gezaagde dekdelen zouden zijn gebruikt, dan loop je op de zachte delen en zal het hout snel slijten. (Zie kader).
Bij kwartiers gezaagd hout zitten er tussen de verticale harde nerven ook heel smalle stukjes zachter hout. Indien je je dek schoon zou maken met een hogedrukspuit, of met agressieve schoonmaakmiddelen, dan lost dat zachte hout op en ontstaan er holletjes tussen de harde nerven, waar dan weer water in blijft staan, met als gevolg dat het schoon geboende hout nog sneller vies en grijs wordt.
Een zeiltochtje over zout water met veel buiswater is een uitstekende manier om een grijs dek weer als nieuw te krijgen. Daarom is borstelen met zout water ook een goed middel om het teakdek weer schoon te krijgen. Maar is dat niet bij de hand dan blijft schrobben met groene zeep de beste oplossing.

Loslatende rubber naden herstellen
Vaak is met het oog niet of nauwelijks te zien of het rubber nog goed hecht aan het teakhout. De enige manier om het goed te kunnen controleren is na een regenbui. Op plekken waar het rubber niet meer hecht aan het dekdeel, blijft het dekdeel veel langer nat, dus donker van kleur. Plak op de plaatsen waar het vochtig blijft een stukje schilderstape. Zijn het maar enkele korte stukjes die hebben losgelaten, dan kan dat plaatselijk worden hersteld.
Snij met een Stanley- of afbreekmes voorzichtig precies langs de rand van het rubber en voorkom dat je het hout raakt. Snij enkele malen tot je de rubberlaag helemaal hebt doorgesneden. Maak aan het begin en het einde van het los te snijden rubber een dwarse keep met een smalle beitel die precies in de groef past. Maak daar een schuine naad om later een goede hechting te krijgen met het nieuwe rubber. Daarna kun je het oude rubber gemakkelijk verwijderen met een passende beitel. Is er geen deknaden tape onder in de naad gelegd, dan kost het meer tijd om het rubber te verwijderen. Dat kan met een scherpe beitel of met een op maat geslepen verfkrabber. Zuig daarna alle resten zorgvuldig weg.
Heb je een multitool, dan zijn er ook handige mesjes met een gebogen u-vorm, die snijkanten aan weerszijden van de u hebben. Hiermee rits je oude kitnaden gemakkelijker uit dan bijvoorbeeld met het wegsteken met een beitel.
Is de groef 3 mm of dieper, dan kun je direct verder gaan. Is het dek al te veel afgesleten dan moet er serieuzer gewerkt gaan worden. Maar daarover in een volgend artikel.
Om zo min mogelijk nawerk te hebben na een reparatie, plak je de naad aan weerszijden af met schilderstape.
Je wilt ook niet dat het rubber aan de voegbodem hecht. Is dat wel het geval, dan wordt de elasticiteit van het rubber niet volledig benut. Wil je dat dus voorkomen dan is er speciale deknaden tape (4 mm breed) die onder in de naad wordt geplakt. Er zijn daarvoor speciale tape-applicators in de handel, maar het ABC maakte er zelf een die goed werkt. Zonder zo’n apparaat is het aanbrengen van deknaden tape een hele klus. Bij naden tot 6 mm breed en 6 mm diep wordt meestal geen tape gebruikt, dan is het volgens de fabrikanten ook niet echt nodig en kun je je het werk besparen.

 

Benieuwd naar de rest van het verhaal?

Spiegel der Zeilvaart 08/2021

spiegel der zeilvaart 08/2021

Bestel en lees verder ›

© Spiegel der Zeilvaart 2021 | Privacybeleid | Voorwaarden | KVK: 56569599 | BTW: NL001796638837 | Bank: NL54RABO 0326 3406 45

Ontwerp en onderhoud door MKB Watersport