Geef je zeilmaat een abonnement en ontvang zelf een cadeau

Geef je zeilmaat een abonnement
en ontvang zelf een cadeau

Roer van de redactieboot

Restauratie nodig van het roerblad

Dit artikel is gepubliceerd in

Afgelopen najaar prikten we ineens met een vinger door het roerblad van de redactiehoogaars heen. 'Hè, hoe kan dat nou?' Omdat Wim Mendelts net in een artikel (SdZ 2021.1) had laten zien hoe je volgens hem een goed roer maakt, haalden we hem erbij. Hierbij het fotoverslag van wat er daarna gebeurde.

Na de “prikactie” stond reparatie van het roer hoog op het verlanglijstje. Bij nader inzien zagen de voorste delen van het roer er toch slechter uit dan gedacht. Boven de waterlijn waren de naden aangetast en de kop boven het helmhout was ingewaterd, waardoor er scheuren waren ontstaan. Direct boven de waterlijn was achterstallig lakwerk, waardoor het eiken was ingevreten en naden waren aangetast. Maar dat was niet het enige, vreemd genoeg was het roerblad nog ernstiger aangetast, juist onder de waterlijn. Hier zat dus dat gat in het blad dat niet veel later werd overgebracht naar Scheepstimmerwerf ’t Berghout in Koudum.

Scheepstimmerman
‘Herstelt houten schepen, maakt masten, zwaarden & roeren’, staat er op het kaartje van Mendelts. Dat doet hij al sinds zijn studententijd. Tijdens zijn studie in Delft ging Wim op een oude tjalk wonen. Maar die moest nog wel eerst opgeknapt worden. Timmeren aan een oude boot beviel hem zo goed, dat hij zijn schooltas aan de wilgen hing. Schippers wisten hem al snel te vinden, om zijn handige en betrokken aanpak. Het begon met een roer. Een volgende schipper gaf hem opdracht voor de hele boel; rondhouten, zwaarden en roer. Zijn woonschip werd tevens de werkplaats. ‘In het begin had ik niks, geen ervaring, geen spullen, geen gereedschap, geen geld, maar wel veel passie. Zo ben ik van wal gestoken,’ vertelt hij.

‘Ik pakte alles aan, draaide mee op een werfje hier en in een werkplaats daar. Toen ik in de jaren tachtig met mijn tjalk afmeerde in de museumhaven van Rotterdam, werd ik direct benaderd voor de historische dwarshelling. Als hellingbaas en drijvende kracht heb ik daar veel ervaring opgedaan, zowel in hout als in ijzer. ‘Verzorgt onderhoud, techniek, smeed- en klinkwerk’, staat er verder op zijn kaartje. Als we een rondje over de werf lopen, opent hij de deur van zijn staalwerkplaats. ‘Bij rondhouten komt veel kijken, dat wil ik graag zoveel mogelijk in eigen hand houden, daarom maak ik het beslag veelal zelf.’

 

Benieuwd naar de rest van het verhaal?

Spiegel der Zeilvaart 07/2021

Spiegel der Zeilvaart 07/2021

Bestel en lees verder ›

© Spiegel der Zeilvaart 2021 | Privacybeleid | Voorwaarden | KVK: 56569599 | BTW: NL001796638837 | Bank: NL54RABO 0326 3406 45

Ontwerp en onderhoud door MKB Watersport