Decemberactie! Geef een (proef)abonnement cadeau

Radicale restauratie

Haringlogger Tecla krijgt nieuw onderwaterschip

Dit artikel is gepubliceerd in

De Hollandse Zeilvloot bereikt een respectabele leeftijd en veel schepen zijn al zeker honderd jaar oud. Zo ook de voormalige haringlogger Tecla. Als de jaren gaan tellen en het staal dunner wordt komt er een moment waarop oplappen niet meer volstaat. Dan zijn er rigoureuze maatregelen nodig.

In 2006 kopen wij, de familie Bouwman / Sluik, de Tecla. Een robuust traditioneel zeilschip met als vaargebied Ierland en Schotland. Een mooie uitdaging voor ons als varende familie. Vanaf het jaar van aankoop is echter duidelijk dat de Tecla liefde en onderhoud nodig heeft. De economische (banken)crisis van 2008 hakt hard in, maar iedere cent gaat naar het schip. Ieder jaar spuiten we tijdens de werfbeurten wel ergens een gat in de romp, ieder jaar wordt dit opgelost met een plaat en ieder jaar weer staan we met zenuwen te kijken als ze uit het water gehaald wordt. Tecla is bijna 100 jaar oud, natuurlijk is het staal op sommige plekken toe aan vervanging, dus maken we in 2011 een plan met onze keurende instanties. Van dit plan komt uiteindelijk niets. Er moet te veel vervangen worden, we moeten een jaar uit de vaart om dit te kunnen doen, maar vooral, er is geen duidelijke consensus over hoe groot het deel mag zijn dat vervangen wordt, voordat wij onder de noemer ‘nieuw schip’ door de keuring moeten. (Een keuring die dan lastiger en zwaarder wordt en voor veel klassieke schepen bijna onhaalbaar is – red.) En ook dat jaar vervangen wij weer een stuk plaat en proberen we de spanten zo goed en kwaad mogelijk schoon te maken en te conserveren.

Scannen
In 2017 rijpt er een plan. Samen met Scheeps Reparatie Friesland, SRF Shipbuilding, komen we op een nieuw idee; een volledig nieuwe onderwater sectie van 17 meter, prefab gebouwd. In de winter 2018/2019 wordt de romp van de Tecla volledig gescand door Navyk Yacht Engineering. Deze scan wordt de (digitale) mal voor het nieuwe onderwaterschip. Olivier Van Meer is vervolgens aan zet om de scan om te zetten naar een tekening en een snijpakket voor het staalwerk. Deze nieuwe sectie wordt volledig onder nieuwe regels gebouwd, waardoor niet het hele schip als nieuwbouw gezien wordt. Wanneer de Tecla in 2019 vertrekt voor haar omzeiling van Amerika, is het plan duidelijk. Op 1 november 2020, moet zij aan de kade van SRF liggen en kan het slopen en wegslijpen beginnen. Maar dan gooit corona roet in het eten. De werkzaamheden worden uitgesteld en wanneer de Tecla weer kan varen is onduidelijk, maar dát deze verbouwing moet gebeuren is wel duidelijk.

Benieuwd naar de rest van het verhaal?

Spiegel der Zeilvaart 09/2022

spiegel der zeilvaart 09/2022

Bestel en lees verder ›

© Spiegel der Zeilvaart 2021 | Privacybeleid | Voorwaarden | KVK: 56569599 | BTW: NL001796638837 | Bank: NL54RABO 0326 3406 45

Ontwerp en onderhoud door MKB Watersport