Om het nog gecompliceerder te maken: German IV is eigenlijk Germán VI, want de naam Germán Frers gaat ver terug. De allereerste arriveerde in 1843 als immigrant in Zuid-Amerika. Hij trouwde met de dochter van Patricio Lynch, een gerenommeerde Ierse landeigenaar en tevens grootvader van Che Guevara. Deze eerste Frers werd minister van onderwijs en tevens een succesvol herenboer en toen de tweede Germán Frers in 1907 al op 40-jarige leeftijd overleed, leek de 9-jarige Germán Frers III, of Germán Frers Senior zoals hij later bekend werd, ook voorbestemd voor een leven als boer. Maar deze Germán was meer geïnteresseerd in het ontwerpen van en het racen met auto’s en motoren; hij liet het boerenbedrijf over aan zijn pachters.
Later ontwikkelde hij ook belangstelling voor de jachtbouw. Op de Rio del Plata zeilden toen een aantal uit Europa geïmporteerde schepen. Het was een uitstekend vaargebied voor de nouveau riche van het toen in economisch opzicht onstuimig bloeiende Argentinië. Onder de jachten die er zeilden waren drie Europese 12 Meters: Rafaga, ontworpen en gebouwd door Nicholson, de Fife Alachie en de door Mylne ontworpen Mouchette, alle uit 1908. Germán sr. had deze elegante en snelle ontwerpen kunnen gebruiken als referentiekader, maar hij werd meer geïnspireerd door de zeewaardigheid van het Colin Archer type. Zijn eerste ontwerp (1926) was dan ook een spitsgatter, de 30-voeter Fjord.
Aanvankelijk werd zijn creatie met scepsis ontvangen en een “vissersboot” genoemd. Om zijn ontwerp te rechtvaardigen onder-nam Frers een tocht van 234 mijl in zeer zwaar weer naar Mar del Plata. Na een paar dagen op zee keerden Frers en zijn twee jonge vrienden veilig terug in de haven, nadat ze zelfs als verloren waren opgegeven. Maar Frers reputatie als jachtontwerper was gevestigd en al snel kwamen de opdrachten binnen voor een aantal soortgelijke jachten.
Product van zijn tijd
De Fjord vaart nog steeds, tot op de dag van vandaag, en wint zelfs nog wedstrijden. Uiteindelijk ontwierp Frers sr. in de daaropvolgende zestig jaar meer dan zeshonderd wedstrijd- en toerjachten, tot zijn dood in 1986. Er kwamen opmerkelijke ontwerpen van zijn hand en zijn succes in de grote offshore wedstrijden in Noord- en Zuid-Amerikan en Europa was verbluffend.
Hij was een innovatieve ontwerper die, ondanks zijn aanvankelijke liefde voor het Colin Archer type, uiteindelijk een pionier werd in lichtgewicht constructies en light displacement jachten. Maar zijn jachten waren natuurlijk een product van die tijd en vele zijn wat we nu ontegenzeggelijk klassieke ontwerpen zouden noemen.
In 1941 werd Germán Frers Junior geboren, en na hem nog twee broers en twee zussen. De broers, Pepe en Roberto, begonnen ook aan een carrière in de watersport. Pepe ging bij Frers Senior en Junior in het ontwerpbureau werken, terwijl Roberto bootbouwer werd. Het succes van Frers Senior groeide gestaag en zijn eigen boten, vaak met zijn zoons als bemanning, namen deel aan wedstrijden over de hele wereld. Fjord I werd gevolgd door Fjord II tot en met uiteindelijk Fjord VIII.