Ontwerptalent

De bijzondere genen van de Frers familie

Dit artikel is gepubliceerd in

Germán Frers is een gevierd jachtontwerper, maar minder bekend is dat hij het vak leerde vàn zijn vader en áán zijn zoon, die ook weer een zoon heeft die... juist ja, ook jachtontwerper wil worden! En allemaal heten ze Germán. De eerste Germán begon zijn carrière in 1926 en Germán II, III en IV varen nu wedstrijden met zijn prachtig klassieke ontwerp.

Om het nog gecompliceerder te maken: German IV is eigenlijk Germán VI, want de naam Germán Frers gaat ver terug. De allereerste arriveerde in 1843 als immigrant in Zuid-Amerika. Hij trouwde met de dochter van Patricio Lynch, een gere­nommeerde Ierse landeigenaar en tevens grootvader van Che Guevara. Deze eerste Frers werd minister van onderwijs en tevens een succesvol herenboer en toen de tweede Germán Frers in 1907 al op 40-jarige leeftijd overleed, leek de 9-jarige Germán Frers III, of Germán Frers Senior zoals hij later bekend werd, ook voorbestemd voor een leven als boer. Maar deze Germán was meer geïnteres­seerd in het ontwerpen van en het racen met auto’s en motoren; hij liet het boerenbedrijf over aan zijn pachters.

Later ontwikkelde hij ook belangstelling voor de jachtbouw. Op de Rio del Plata zeil­den toen een aantal uit Europa geïmporteerde schepen. Het was een uitstekend vaargebied voor de nouveau riche van het toen in econo­misch opzicht onstuimig bloeiende Argen­tinië. Onder de jachten die er zeilden waren drie Europese 12 Meters: Rafaga, ontworpen en gebouwd door Nicholson, de Fife Alachie en de door Mylne ontworpen Mouchette, alle uit 1908. Germán sr. had deze elegante en snelle ontwerpen kunnen gebruiken als refe­rentiekader, maar hij werd meer geïnspireerd door de zeewaardigheid van het Colin Archer type. Zijn eerste ontwerp (1926) was dan ook een spitsgatter, de 30-voeter Fjord.

Aanvankelijk werd zijn creatie met scepsis ontvangen en een “vissersboot” genoemd. Om zijn ontwerp te rechtvaardigen onder-nam Frers een tocht van 234 mijl in zeer zwaar weer naar Mar del Plata. Na een paar dagen op zee keerden Frers en zijn twee jonge vrienden veilig terug in de haven, nadat ze zelfs als ver­loren waren opgegeven. Maar Frers reputatie als jachtontwerper was gevestigd en al snel kwamen de opdrachten binnen voor een aan­tal soortgelijke jachten.

Product van zijn tijd

De Fjord vaart nog steeds, tot op de dag van vandaag, en wint zelfs nog wedstrijden. Uit­eindelijk ontwierp Frers sr. in de daaropvol­gende zestig jaar meer dan zeshonderd wed­strijd- en toerjachten, tot zijn dood in 1986. Er kwamen opmerkelijke ontwerpen van zijn hand en zijn succes in de grote offshore wedstrijden in Noord- en Zuid-Amerikan en Europa was verbluffend.

Hij was een innovatieve ontwerper die, ondanks zijn aanvankelijke liefde voor het Colin Archer type, uiteindelijk een pionier werd in lichtgewicht constructies en light displacement jachten. Maar zijn jachten waren natuurlijk een product van die tijd en vele zijn wat we nu ontegenzeggelijk klassieke ontwerpen zouden noemen.
In 1941 werd Germán Frers Junior geboren, en na hem nog twee broers en twee zussen. De broers, Pepe en Roberto, begonnen ook aan een carrière in de watersport. Pepe ging bij Frers Senior en Junior in het ontwerpbureau werken, terwijl Roberto bootbouwer werd. Het succes van Frers Senior groeide gestaag en zijn eigen boten, vaak met zijn zoons als bemanning, namen deel aan wedstrijden over de hele wereld. Fjord I werd gevolgd door Fjord II tot en met uiteindelijk Fjord VIII.

Benieuwd naar de rest van het verhaal?

Spiegel der Zeilvaart 02/2021

Spiegel der Zeilvaart 2021/02

Bestel en lees verder ›

© Spiegel der Zeilvaart 2021 | Privacybeleid | Voorwaarden | KVK: 56569599 | BTW: NL001796638837 | Bank: NL54RABO 0326 3406 45

Ontwerp en onderhoud door MKB Watersport