Geef of neem een proefabonnement

12 Meter Svanevit

Toont de kunst van Zweedse vaklieden

Dit artikel is gepubliceerd in

1930 was een jaar vol creatieve energie voor Zweden, want hoofdstad Stockholm organiseerde een belangrijke Expo waarin moderne architectuur en industrieel design werden gepromoot. Maar bijna evenveel weerklank vond het jubileumfeest van de Koninklijke Zweedse Jachtclub. Dat leverde de majestueuze Princess Svanevit op.

Toen uitgever Erik Åkerlund besloot de 12 Meter Princess Svanevit te laten bouwen, verklaarde hij: ‘Ik wil Zweedse ontwerpers en jachtbouwers een kans geven om hun hoge niveau van vakmanschap te tonen en tevens de K.S.S.S. helpen om buitenlandse Twaalf Meters aan te trekken voor hun evenement.’ De Koninklijke Zweedse Jachtclub (K.S.S.S.) bestond namelijk honderd jaar en dat ging groots gevierd worden. ‘Dus moet Zweden ook een 12 Meter kunnen leveren,’ meende Åkerlund. Hij benaderde niet minder dan drie topnamen om hem te helpen bij zijn onderneming. Ten eerste de jachtontwerper Gustaf Estlander. Zijn schepen domineerden destijds de races in verschillende klassen. Belangrijker was dat Estlander al ervaring had met het ontwerpen van wedstrijdjachten volgens de gecompliceerde International Rule, hoewel geen van hen een 12 Meter was. De tweede logische keuze was Tore Holm, die net zo succesvol was als ontwerper van winnende wedstrijdjachten. Hij bracht tevens zijn enorme ervaring in als (Olympisch) zeiler en roerganger.

De derde persoon was Carl Plym, sinds 1925 de werfmanager van een van ’s werelds meest vooraanstaande werven: Stockholms Båtbyggeri Aktiebolag, beter bekend als de Neglingevarvet. Deze werf stond alom bekend om zijn hoge kwaliteit en betrouwbaarheid en hoewel Carl Plym te maken had met een volle orderportefeuille voor de herfst van 1929 en de lente van 1930, nam hij toch de uitdaging aan om Princess Svanevit te bouwen. Dat terwijl ook de bouw van de 10mR Vesta II gepland stond, naast een 22 m2 Scherenkruiser en tien 8 m lange taxiboten bestemd voor de Stockholm Exhibition, die in 1930 gepland stond!

Promotieschip
Om 12 Meters uit andere zeillanden te lokken naar het eeuwfeest van de K.S.S.S. was het volgens Åkerlund nodig iets heel speciaals te creëren. Dus werd er een ultramodern jacht besteld; getekend naar de laatste, herziene Second International Rule uit 1920 en gebouwd met de beste materialen. Maar het eeuwfeest met Jubileum Regatta was niet het einddoel. Åkerlund meende dat zijn jacht ook de kwaliteit van Zweeds vakmanschap moest vertegenwoordigen op zeilreizen naar het buitenland. ‘Het is mijn bedoeling om de Princess Svanevit zoveel mogelijk te laten varen op buitenlandse evenementen: na Sandhamn naar Kopenhagen en dan uiteindelijk naar de Franse Rivièra voor de evenementen daar in februari. Daarna moet ze natuurlijk op tijd terug naar Engeland voor het seizoen aldaar.’ Åkerlunds ambitie was opmerkelijk gezien het feit dat dit pas de tweede 12 Meter zou worden die in Zweden werd gebouwd.

 

Benieuwd naar de rest van het verhaal?

Spiegel der Zeilvaart 01/2024

spiegel der zeilvaart 01/2024

Bestel en lees verder ›

© Spiegel der Zeilvaart 2021 | Privacybeleid | Voorwaarden | KVK: 56569599 | BTW: NL001796638837 | Bank: NL54RABO 0326 3406 45

Ontwerp en onderhoud door MKB Watersport