Het schildersatelier van de Van de Veldes heeft vanaf 1634 ruim zeventig jaar bestaan, eerst in Amsterdam en daarna in Engeland. Vader en zoon waren uitermate productief en hebben samen naar schatting meer dan 2500 tekeningen en 800 schilderijen gemaakt. Niet eerder bracht Het Scheepvaartmuseum zóveel objecten van beide schilders bijeen: tekeningen, prenten, penschilderijen, olieverfschilderijen en ontwerpen voor gebeeldhouwde reliëfs en wandtapijten. De tentoonstelling bevat naast eigen collectie ook bruiklenen uit het National Maritime Museum in Greenwich, Mauritshuis en Rijksmuseum. Bovendien zijn er zowel bruiklenen uit de Britse en Nederlandse koninklijke verzamelingen te zien. Van koningin Elizabeth II kreeg het museum onder andere in bruikleen het indrukwekkende schilderij ‘Holmes’s Bonfire, the burning of Dutch merchant ships between Terschelling and Vlieland’. Uit de Nederlandse Koninklijke Verzamelingen is het penschilderij ‘Vloot op de rede’ te zien.
Een zee van ruimte
Het Scheepvaartmuseum heeft maar liefst drie vleugels vrijgemaakt voor deze exposi- tie. In de eerste vleugel komt uiteraard eerst Willem van de Velde de Oude aan bod, daar tegenover liggen de zalen met de tekeningen en schilderijen van zijn zoon. Daarna ga je één trap naar beneden en volgt de uitsmijter, namelijk de zalen met de twee tapijten gemaakt naar schilderijen van Willem van de Velde de Oude.
Terwijl de plannen voor een Van de Velde expositie al gemaakt werden, kon het muse- um deze twee wandtapijten – met steun van veel fondsen – aanschaffen. Ze geven de strijd tussen de Engels-Franse en Nederlandse vloot in 1672 – het rampjaar voor de Republiek – bij Solebay weer en zijn nu voor het eerst te zien. Objecten moeten het verhaal van een expositie vertellen, ondersteund door een goede vormgeving. De kwaliteit van de objecten staat buiten kijf en de vormgeving doet hier precies wat het moet doen, namelijk de objecten zo perfect mogelijk tot hun recht laten komen door de kleuren van de wanden en de goede belichting.