Actie! Neem of geef een proefabonnement 27,95

Actie!
Neem of geef een proefabonnement voor 27,95

Zagen & Schaven

Een nieuwe mast maken

Dit artikel is gepubliceerd in

In SdZ 2020.5 schreven we over de keuring van mast en rondhouten van de redactiehoogaars. Omdat er in de oude lijmnaden als eens ‘veren’ waren gelijmd en de mast rondom was voorzien van een glasvezelmat met epoxyhars, was het raadzaam om alles serieuzer te controleren. Dat gebeurde bij Mastenmaker Piet Blaauw in Stavoren.

Bij de keuring van de mast in 2020 hadden we al een plankje onderin de mastvoet gezien, dat door de expert niet werd weggehaald, omdat voor verwijderen ‘destructief onderzoek’ moest worden gedaan. Omdat er toch wat aan het beslag van de mast moest gebeuren werd deze bij mastenmaker Piet Blaauw afgeleverd. Hij verwijderde het plankje, tilde de mast bij de hommer op en…. er kwam een grote hoeveelheid water uit de holle mast lopen. Oorzaak: waarschijnlijk een lekkende kitnaad in de masttop, waarvoor bij de keuring al was gewaarschuwd.

Om zekerheid te krijgen over de staat van de mast, moet je dan alle beslag verwijderen, het glasvezel met epoxyhars verwijderen en wiggen slaan tussen de lijmnaden. Het vermoeden bestond dat er voor het lijmen van de mast ouderwetse UF-lijm was gebruikt, deze lijm blijft altijd doorharden tot de kracht volledig weg is. Regelmatig worden oude houten masten op deze manier weer losse onderdelen! Als het hout nog gezond is kun je de lijm wegschaven; alleen schuren is niet voldoende, omdat de lijm ook in het hout is getrokken. Als je niet wat hout afschaaft, krijg je geen goede lijmverbinding met nieuwe lijm. Piet adviseerde om al dat werk niet uit te voeren, maar een nieuwe mast te maken. In prijs zou het weinig schelen, vanwege de vele uren die in een reparatie zouden gaan zitten en dan had je nog een oude mast! Bovendien heb je met een nieuwe, gelijmde mast voor de komende periode de zekerheid dat je geen problemen hoeft te verwachten en dat is ook veel waard!

Massief?
Daarnaast vonden we de mast nogal overbemeten en niet erg ‘elegant’, de nieuwe kon wel wat lichter worden gemaakt. Maar van het een rol je in het ander zoals iedereen met een oud schip (1947) weet. Als gevolg van die beslissing zou ook de mastkoker moeten worden aangepast. Maar eigenlijk was die ook aan vervanging toe. Voor een nieuwe mast kun je kiezen tussen massief, gelijmd en hol verlijmd. Voor een massieve paal zoekt Piet het liefst lariks stammen uit Midden-Duitsland die nog op een hoogte van 650 meter groeien. Zo’n stam heeft smalle jaarringen, omdat ze langzaam groeien, en ze zijn daardoor soepel en sterk. Maar je moet er wel naar zoeken. Een mooie Douglas stam voldoet ook prima.

Voor het maken van een gelijmde mast of giek wordt oregon, clear and better gebruikt. Het is verkrijgbaar in goede lengtes en van prima afmetingen. Bovendien kan het hout droog worden geleverd. In de geconditioneerde ruimte bij deze mastenmakerij in Stavoren, blijft het hout ook droog. Voor de mast van de redactieboot, die 12 meter lang moest worden en een mastvoet van 25 x 25 cm moest krijgen werd het hout besteld.

Benieuwd naar de rest van het verhaal?

Spiegel der Zeilvaart 02/2024

spiegel der zeilvaart 02/2024

Bestel en lees verder ›

© Spiegel der Zeilvaart 2021 | Privacybeleid | Voorwaarden | KVK: 56569599 | BTW: NL001796638837 | Bank: NL54RABO 0326 3406 45

Ontwerp en onderhoud door MKB Watersport