Actie! Neem of geef een proefabonnement 27,95

Actie!
Neem of geef een proefabonnement voor 27,95

Verbond van staal en hout

Een nieuw vlak voor botterjacht Geertje

Dit artikel is gepubliceerd in

In SdZ 2020.8 beschreven we de voorbereidingen voor een nieuw stalen vlak onder het botterjacht Geertje van de familie De Geest. Inmiddels zijn we twee jaar verder en heeft de familie een heerlijke zeilvakantie op het Wad achter de rug, waarin het nu lekvrije en stijve botterjacht zich heeft kunnen bewijzen. Maar eerst zijn we benieuwd hoe dat met het stalen vlak is gegaan.

Nadat aan de hand van 3D foto’s door zoon en jachtarchitect Stijn een ontwerp was gemaakt voor een nieuw stalen vlak, werd dat door Eric ten Cate klaargemaakt en voorzien van de nodige lagen coating. Ten Cate had al eens eerder een stalen vlak gelast voor Theo Lansink (zie SdZ 2015.2 en 3). Op de werf “Koningspoort” in Rotterdam, waar de Geertje gastvrij onderdak had gevonden, werd intussen hard gewerkt aan de nodige voorbereidingen. Omdat de vlakdelen zouden worden verwijderd, moesten de liggers gefixeerd worden. Daarvoor werd een zwaar stalen profiel over de liggers geplaatst en daarmee met spanbanden verbonden. De nieuwe ‘kielbalk’ steunde op een paar stutten op de grond. Omdat de onderste kimgangen tijdelijk waren gedemonteerd kon het botterjacht met voldoende verticale balken worden gesteund. Daarna kwam de klus om elk einde van liggers en knieën aan te passen aan het later te plaatsen stalen vlak. Daar gingen vele uren werk in zitten!

Het stalen vlak
Toen alles was voorbereid kon het nieuwe vlak op een lange trailer naar de werf worden gereden en een zware mobiele kraan besteld. Op de foto’s is duidelijk te zien dat de stalen vlakpunten omhooglopen. De gelaste voorsteven verandert op een gegeven moment in een dikke stalen plaat die in een gezaagde groef in de voorsteven moet vallen. Nadat alle voorbereidingen waren getroffen werd het botterjacht omhoog gehesen, zodat het nieuwe stalen vlak er onder kon worden gereden. Ik begreep dat het nog heel wat moeite had gekost om alles goed passend en op zijn plaats te krijgen. Vooral de sleuf bij de voorsteven gaf nogal oponthoud. Het was al donker toen de mobiele kraan weg kon rijden en het jacht weer zelfstandig gesteund kon worden. Er waren wel stevige schoren onder het berghout geplaatst, zodat alles stabiel stond.

Na een goede nachtrust was de familie Van Geest toch niet helemaal tevreden en in het weekend erna werd met behulp van rollen en stutten de botter nog 30 mm naar voren gerold, terwijl het vlak op zijn plaats bleef. Nu kon de volgende klus beginnen!

Blijvend elastische verbinding
Inmiddels waren voldoende lengtes eikenhout en de benodigde krommers aangeschaft bij
Nick Faber van Houtcompagnie Almenum in Harlingen. Na veel overleg en goede adviezen werd besloten om de tweecomponenten Saba kit te gaan gebruiken. Uiteindelijk zouden er maar liefst 60 tubes van 400 gram moeten worden aangeschaft!

 

Benieuwd naar de rest van het verhaal?

Spiegel der Zeilvaart 08/2022

Spiegel der Zeilvaart 08/2022

Bestel en lees verder ›

© Spiegel der Zeilvaart 2021 | Privacybeleid | Voorwaarden | KVK: 56569599 | BTW: NL001796638837 | Bank: NL54RABO 0326 3406 45

Ontwerp en onderhoud door MKB Watersport