Actie! Neem of geef een proefabonnement 27,95

Actie!
Neem of geef een proefabonnement voor 27,95

Harderwijkse botter

HK22 is weer zo goed als nieuw

Dit artikel is gepubliceerd in

In de prachtige botterloods van Harderwijk, naast de Vischafslag, wordt momenteel de HK22 grotendeels gerestaureerd. De vrijwilligers doen dat onder leiding van Harmen Timmerman die ook in Huizen actief is. Deze zomer moet de HK22 weer te water.

De HK22 werd in 1889 op de werf van De Haas in Monnickendam gebouwd. Aanvankelijk werd ermee gevist onder visserijnummer MK 131. Na enkele andere eigenaren heeft Hendrik Petersen uit Harderwijk tot 1958 gevist met deze tot HK22 omgenummerde botter. Zoals veel botters in die tijd, werd ook deze daarna gekocht door studenten. Ze verkochten hem uiteindelijk naar Spakenburg waar hij deel uitmaakte van Bob’s rondvaartvloot. Tot 1987, want toen werd het schip bij Wanneperveen op de wal gezet en aan z’n lot overgelaten. Piet Muilwijk zag er wel wat in en kocht het ‘wrak’, het schip hing met blikken plaatjes aan elkaar. In Emmen werd in een groenteloods zes jaar intensief gerestaureerd door Piet en zijn vriend Theo. In 1994 ging de botter weer als nieuw te water en nu maakt het dus deel uit van de vloot van de Botterstichting.

In de praktijk is het – helaas – zo dat er bij een botter na zo’n 25 jaar weer het een en ander moet worden vervangen. Medio maart is een enthousiaste ploeg vrijwilligers druk bezig aan de HK22, al 2,5 jaar. Eerst met bouwmeester Wim Mendelts en toen die naar Antwerpen vertrok voor de complete restauratie van de boeier/poon Ouderhoek, vervolgens door Harmen Timmerman die zijn tijd moet verdelen over de botters van Harderwijk, Huizen en de zomp in Ommen die te water gaat als deze Spiegel verschijnt. Harmen is zeer te spreken over de vrijwilligers; de een had een meubelmakerij, de ander werkt al een leven lang met hout. Kortom, het is een ploeg die inmiddels ook zelfstandig een gang kan vervangen!

Restauratie nodig
De levensduur van een botter is afhankelijk van de kwaliteit van het gebruikte hout en hoe het hout beschermd is geweest tegen vocht en of er met rvs-houtfretten of schroeven is gewerkt. De laatste jaren werd er, in plaats van krantenpapier met bruine teer, een laag Tixophalte (een product van Shell) tussen huid, spanten, knieën of leggers gedaan. Zo kan er geen vochtoverdracht tussen beide constructiedelen plaatsvinden. Nu Tixophalte niet meer in ons land wordt gemaakt, maar in Engeland, is de samenstelling ook veranderd en gaat het na korte tijd uit naden lopen. Een uitstekende vervanger is Tixoplast, gefabriceerd door Zwaluw DenBraven.

 

Benieuwd naar de rest van het verhaal?

Spiegel der Zeilvaart 04/2023

Spiegel der Zeilvaart 04/2023

Bestel en lees verder ›

© Spiegel der Zeilvaart 2021 | Privacybeleid | Voorwaarden | KVK: 56569599 | BTW: NL001796638837 | Bank: NL54RABO 0326 3406 45

Ontwerp en onderhoud door MKB Watersport