Het verhaal van Anthony Fokker leest als een jongensboek: van mislukte scholier tot de belangrijkste vliegtuigbouwer ter wereld. Het resultaat van eigenschappen als inventiviteit, lef, doorzettingsvermogen, technisch en zakelijk inzicht. Ook met het geluk dat hij precies in de goede periode was geboren om een grote rol te kunnen spelen in het begin van de luchtvaartgeschiedenis.
Maar dit verhaal gaat vooral over zijn tweede passie: de zeil- en watersport. Het water en varen hebben een onweerstaanbare aantrekkingskracht op de jonge Tonnie Fokker. Als hij twaalf is vraagt hij zijn vader om een kano, maar hij krijgt hem niet. Daarom bouwt hij in het geheim zelf een kano op de zolder waar hij ook experimenteert met vliegtuigjes die vanuit het zolderraam gelanceerd worden.
Equilibrist
De sterke passie voor de luchtvaart én de watersport blijven zijn hele leven bestaan. In zijn biografie De Vliegende Hollander vertelt hij: ‘Jarenlang heb ik met dat cano’tje gevaren; ik heb er later een mast in gezet en zeilde het vaartuigje toen met uitleggers. Het was het begin van mijn liefhebberij in zeilen en in al wat boot was, of het zeilde of vloog’. Op de zeilvereniging maakte hij zich onsterfelijk met een gewaagde stunt, waarbij hij fietsend over een plank van het dak van de botenloods in het Spaarne neerstort.
In 1908 wordt de pas 18-jarige Anthony bestuurslid van de R&ZV ‘Het Spaarne’. In dat jaar valt hij in de prijzen bij de eerste zeilwedstrijden in de Dory-klasse met de Equilibrist. Dat betekent evenwichtskunstenaar, een toepasselijke naam voor de wankele Dory, waarmee omslaan geen kunst was. Maar ook een passende naam voor de latere vliegenier Anthony. In 1909 wint hij met dezelfde Equilibrist, eigendom van zijn zeilvereniging, de Dory-wedstrijden van de KNZ&RV op het IJ. Met zijn vriend Frits Cremer deelt hij de complete desinteresse voor school, maar ze vinden wel een autoband uit die niet lek kan raken.
Vliegtuigbouw
Na een mislukte HBS-schoolopleiding vertrekt Tonny naar Duitsland om toch een vak te leren. Hij komt terecht op een school met een afdeling vliegtuigbouw. Daar ontwerpt en bouwt hij zijn eerste vliegtuig, genaamd Spin. Op Koninginnedag 1911 steelt hij in Haarlem de show met zijn vliegdemonstraties. Op 120 meter hoogte zet hij de motor even uit, start hem weer en daalt met een zweefval richting de hangar.